Tässä tutustutaan jonkun yrityksen tai yhteisön someohjeisiin ja valitsin kohteekseni luonnollisesti lempparini, Verohallinnon (https://www.vero.fi/globalassets/tietoa-verohallinnosta/esitys--ja-opetusmateriaalit/372v18_someohje-henkilostolle.pdf).

Jos joku ei vielä tiedä, on verottaja ottanut isosti somekanavia haltuun ja saaneet jopa ns. viraaleiksi menneitä postauksia aikaiseksi, vaikka lienee vaikea keksiä hirveästi vähemmän mediaseksikästä toimijaa kuin verottaja. Mm. ASMR-videot ovat saavuttaneet suuren suosion, joita he tekivät omaveron ja 

Verohallinto on eri kanavien kautta jakanut ohjeita erilaisiin tilanteisiin, muistuttanut veroilmoitusten täytöstä, omaveron käytöstä ja vaikka mistä helpottaakseen ihmisten arkea, sillä vaikka netissä on voinut ja voi kaikenlaista tehdä niin usea kuitenkin tekee vielä vanhalla paperilomakkeella kaiken mahdollisen. Heillä oli myös haaste siitä, että x-määrä jos siirtyy täysin sähköiseen postiin niin verohallinnon työntekijät hiihtävät tietyn kilometrimäärän. Tämän tavoitteena oli vähentää paperin kulutusta.

Sen lisäksi myös ASMR-videoilta tuttu Osku Mäkelä on toiminut omanlaisenaan suunnannäyttäjänä siitä, että verottajallakin on töissä tavallisia ihmisiä, eikä klassisia virkamiehen karikatyyrejä.

Verohallinnan ohjeistus onkin nimenomaan kannustava, se kannustaa olemaan oma itsensä ja ennemmin nimenomaan olemaan somessa, kuin piiloutumaan siltä. Toki se muistuttaa salassapidettävien tietojen merkityksestä ja sisältää tietynlaisia kieltoja, jotka on ymmärrettäviä, mutta siitä huolimatta ohjeistus on nimenomaan kannustava ja rohkaiseva.

Kaikenkaikkiaan verohallinto on onnistunut olemaan esimerkillinen toimija somessa ja on varmasti yksi käytetyimmistä esimerkeistä kun yrityksille ja yhteisöille sosiaalisen median käyttöä hyödynnetään. Vaikka verottaja ei juurikaan uusia asiakkaita voi (eikä sen tarvitse) sosiaalisen median kautta haalia, mutta epäsuoria hyötyjä mielikuvan parantamisen ja asioinnin helpottamisen (ja sitä kautta vähenevien asiakaskontaktien) kautta varmasti seuraa.

Yleisesti yrityksissä pitäisi johdosta asti ymmärtää sosiaalisen median mahdolliset hyödyt ja sen jälkeen jalkauttaa viestinnän vastaavien kautta ohjeistus koko organisaatiolle, tätä varten viestinnästä vastaavan henkilön tulisi ymmärtää somen mahdollisuudet ja säännöt ja johdon tulisi luottaa tekijöihinsä. Jos ohjeistus on täynnä kieltoja, ei kukaan lähde esiintymään somessa työnantajansa nimissä ja sitä kautta iso mahdollisuus jää täysin käyttämättä. Ulkopuolista koulutusta näihin on tarjolla myös mielin määrin, joiden kanssa voi pelisääntöjä miettiä.